aktualności

19 marca 2023 r. o godz. 18.00 w Copernicus Center w Chicago nastąpił wreszcie długo wyczekiwany moment. Muzyczna inauguracja Roku Kopernikańskiego w Chicago. Aby do tego doszło musieliśmy wykonać ogromną pracę – ale warto było bo rocznica wyjątkowa. W tym miejscu chciałbym wyrazić wdzięczność dla wielu osób i instytucji, które inspirowały i wspierały nas w tym trudnym zadaniu. Bardzo serdecznie dziękujemy ministrowi Janowi Dziedziczakowi, ponieważ to w naszej wspólnej rozmowie zrodziła się pierwotna idea projektu w Chicago. Dziękuję przyjaciołom z Copernicus Foundation: Mario Mikodzie, Hubertowi Cioromskiemu, Bogdanowi Bosakowi, Kamili Sumelce , Agacie Paleczny i wielu innym za współdziałanie. Wykonaliśmy kawał dobrej roboty. Dziękuję prof. Klaudiusz Baran rektorowi Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie za fundamentalny wkład w koncepcję programu. Profesjonalizm i otwartość, a przede wszystkim talent Klaudiusza Barana zagwarantowały wspólny sukces; To w czasie naszej podróży z Festiwalu we Lwowie powstała koncepcja programu inauguracji, łącznie z pomysłem na nową kompozycję. Szczególnie dziękuję Marianna Humetska za artystyczny wkład w nasze działania oraz czuwanie nad całością przedsięwzięcia. Dziękuję bardzo nieocenionej przyjaciółce senator Maria Koc i p. Sebastianowi Sebastian Wijas za współdziałanie w tworzeniu idei Roku Kopernikańskiego w Chicago. Dziękuję Wam drodzy przyjaciele za dziesiątki spotkań i wiele godzin spędzonych na dyskusjach. Dziękuje bardzo naszym partnerom finansowym: Fundacji PZU, Fundacji Totalizator Sportowy oraz Fundacji KHGM . W sposób szczególny dziękuję Aleksander Zwierz, wspaniałemu menagerowi i szefowi orkiestry Chopin Uniwersity Chamber Orchestra za gotowość do współpracy o każdej porze dnia i nocy. Aleksander to nie tylko utalentowany skrzypek ale świetny organizator. Osobą szczególną dla powodzenia projektu był kompozytor Mikołaj Majkusiak . W naszej głowie zrodziła się idea, natomiast w duszy i sercu Mikołaja zastała ona genialnie przetworzona w rzeczywistość. „Symfonia o obrotach ciał niebieskich na orkiestrę smyczkową i 7 instrumentów magicznych” podbiła serca publiczności i zapewne na stałe weszła do wybitnych utworów muzyki polskiej. Jesteśmy dumni z tego, że mamy w tym dziele istotną cegiełkę, ponieważ to utwór zamówiony przez Polsko-Ukraińską Fundację imienia Ignacego Jana Paderewskiego specjalnie na tę okazję. Zanim usłyszeliśmy symfonię w programie inauguracyjnego koncertu w pierwszej części zabrzmiały wzruszające polskie przedwojenne tanga, w wykonaniu kwartetu w składzie: Marianna Humetska- fortepian, Klaudiusz Baran- akordeon, Roksana Kwaśnikowska-Stankiewicz – skrzypce i Piotr Kochel– kontrabas. Publiczność usłyszała najpopularniejsze szlagiery okresu międzywojennego w fantastycznej aranżacji i mistrzowskim wykonaniu , a były to: „Sradłaś serce me”, „Umówiłem się z nią na dziewiątą”, Pamiętam Twoje oczy”, „Złociste chryzantemy”, „Odrobina szczęścia” oraz „Ta ostatnia niedziela”. Wirtuozeria wykonania zachwyciła publiczność i znakomicie wprowadziła w klimat, bliski, sercu każdego Polaka; co w Chicago ma szczególne znaczenie. Ale co ważne utworami zachwyciła się nie tylko Polonia , ale również obecni Amerykanie o innych niż polskie korzeniach. Po tangach nadszedł czas na światową premierę utworu poświęconego Mikołajowi Kopernikowi – nowego dzieła Mikołaj Majkusiak. Kompozycja „Chamber Symphony na orkiestrę smyczkową i 7 instrumentów magicznych” przedstawia 24 godziny w dokładnie 24 minuty – układ dnia, wschód, południe i zachód słońca w dniu urodzin Mikołaja Kopernika 19.02.1473 roku w Toruniu. Osiem dokładnie 3-minutowych części utworu (bez przerw) dedykowanych jest kolejno dla wszystkich wykonawców i planet uwzględnionych przez Mikołaja Kopernika w dziele „O obrotach sfer niebieskich”. Pierwsza część to „Canon perpetuus (The Sun)”, czyli kanon kołowy w którym jak wokół słońca (orkiestra) krążą wszystkie planety. Druga – „Devils hour” rozpoczyna się od godziny 03:00 i przypisana jest do Merkurego (solo wiolonczeli). Kolejne części to: 3 – „The Sunrise (Venus)” z solo sopranu i wschodem słońca w minucie 06:33, 4 – „Danse macabre (Earth)” z dominującą rolą perkusji i południem w minucie 11:58, 5 – „Still nothing (Mars) z solo gitary elektrycznej, 6 – „The Sunset (Jupiter)” z solo saksofonu i zachodem słońca w minucie 17:25, 7 – „Awakening (Saturn)” z solo akordeonu oraz finałowa – 8 część „From the Darkness (Fixed Stars)” ze znaczącą rolą elektronu. Genialny utwór i genialni wykonawcy. Fantastyczni soliści, najlepsi z najlepszych: Klaudiusz Baran – akordeon, Joanna Freszel – sopran, Paweł Gusnar – saksofon, Miłosz Pękala – perkusja, Wiktor Tatarek – gitara elektryczna, Marcin Zdunik – wiolonczela, Mikołaj Majkusiak – elektronika, Pierwsze skrzypce: Roksana Kwaśnikowska-Stankiewicz oraz fantastyczna Chopin Uniwersity Chamber Orchestra : Aleksander Zwierz, Antek Wrona , Piotr Kochel, Agata Janczy, Adam Mazurek, Nicol Miękus, Judyta Kluza-Sporniak ; , Aleksandra Bednarczyk, Natalia Gidlewska. Zuzia Nierubca, Hanna Chylińska, Wiktoria Dettlaff, Jakub Kaczmarczyk , Julia Fejdasz, Agata Krystek, Dorota Błaszczyńska-Mogilska, Szymon Poniszowskii, Olga Owczynnikow, Mikołaj Majkusiak • Composer, Wielkie podziękowania i ukłony dla wszystkich. Jesteście wspaniali!!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Opublikuj komentarz